Na rynku samochody z lakierem metalik, są coraz popularniejsze. Chociaż w wielu modelach ten rodzaj powłoki lakierniczej wymaga dodatkowej opłaty, jest ona bardzo elegancka i łatwiejsza w utrzymaniu. Jednak podobnie do innych lakierów jest podatna na zarysowania. Dlatego podpowiadamy, jak usunąć rysy z lakieru metalik prosto i skutecznie.
Skąd biorą się rysy na lakierze? Najczęściej jest to uszkodzenie mechaniczne powłoki
Zanim dowiesz się, jak usunąć rysy z lakieru metalik, warto odkryć genezę powstawania rys. Oczywiście, nie jest to nic bardzo odkrywczego, jednak warto uświadomić sobie, jak wiele czynników wpływa na kondycję lakieru. Na przykład gałęzie, które zaczepiasz, gdy jedziesz wąską drogą. Częstym winowajcą uszkodzenia lakieru są wózki sklepowe i ich nierozważni kierowcy. Do tego zabrudzone włókna szczotki na myjni automatycznej, czy zbyt intensywne używanie skrobaczki do usuwania szronu z szyb, może powodować rysy wokół okien w aucie.
Mleczko i pasta polerska, jako skuteczny środek do usuwania płytkich rys na lakierze
Bardzo popularnymi środkami do usuwania rys na lakierze są mleczka i pasty polerskie. Stosują je amatorzy oraz profesjonaliści. Największym plusem jest łatwa aplikacja oraz duża skuteczność. W przypadku mleczka jest ono dużo bardziej agresywnym środkiem pielęgnującym lakier, który faktycznie usuwa zarysowania. Natomiast pasta polerska głównie je maskuje. Te dwa preparaty można nakładać na zwykłą szmatkę lub skorzystać z narzędzi mechanicznych, jednak wtedy potrzebne jest nieco większe doświadczenie, ponieważ nacisk, a także temperatura mogą uszkodzić powłokę lakierniczą. W związku z tym bez wprawy najlepiej skorzystać z wiedzy specjalistów. Warto wiedzieć, że najskuteczniej usuniesz jedynie dość płytkie zarysowania. Jak usunąć rysy z lakieru metalik przy pomocy zaprawki lakierniczej?
Jak usunąć rysy z lakieru metalik? Potrzebujesz zaprawki lakierniczej
Lakiery metalik są wyjątkowymi powłokami. Przede wszystkim wyglądają bardzo elegancko i atrakcyjnie. Takie właściwości sprawiają, że jest on dużo twardszy od innych rodzajów lakierów. Zaletą bardziej odpornej struktury jest mniejsza podatność na zarysowania, czasami do usunięcia drobnych skaz wystarczy solidne spolerowanie. Jednak w przypadku głębszych uszkodzeń trzeba skorzystać z zaprawki lakierniczej. Jest to zestaw końcówek o różnej średnicy. Przy ich pomocy z łatwością uzupełnisz ubytki w lakierze. Należy stworzyć odpowiednią zaprawkę, która jest w kolorze naszego pojazdu. Trzeba wspomnieć, że kod powłoki, który możesz wyczytać z numeru VIN pojazdu, może się nieco różnić, od faktycznego odcienia. Dlatego najlepiej cały proces skonsultować z doświadczonym lakiernikiem. Wtedy zyskasz pewność, że wszystko jest zrobione profesjonalnie.